Akustinen seura ry

Akustinen seura ry toimii yhdyssiteenä akustiikasta kiinnostuneiden eri alojen henkilöiden, kuten foneetikkojen, fysiologien, fyysikkojen, insinöörien, muusikkojen ja opiskelijoiden välillä. Yhdistys pyrkii kehittämään akustiikan tutkimusta, koulutusta, julkaisutoimintaa ja suomenkielistä sanastoa.

Kokouksista, esitelmätilaisuuksista, teemapäivistä, opintoretkeilyistä ja yhteismatkoista tiedotetaan jäsenille kirjeitse. Tutkimusta edistetään tukemalla suomalaisten esitelmöitsijöiden kokousmatkoja sekä ylläpitämällä yhteyksiä ulkomaisiin opetus- ja tutkimuslaitoksiin. Yhdistys antaa lausuntoja, tiedottaa kansainvälisistä kokouksista ja osallistuu kotimaisten asiantuntijaelinten toimintaan. Se tukee alan oppikirjojen julkaisua, ja sen piirissä on laadittu suomenkielinen akustiikan sanasto. Yhteistyötä harjoitetaan useiden kotimaisten yhdistysten kanssa, ja seura on jäsenenä useissa kansainvälisissä järjestöissä.

Akustinen seura jakaa tunnustuspalkintoja ansioituneille akustiikan alan henkilöille palkitsemisohjesäännön mukaan.